Honda CBR600RR 2005
Deniel 2006.03.22. 19:34
Jl bevllt szoks szerint a japn gyrtk ngyvente dolgozzk t alaposan 600-as sportgpeiket, ktvente pedig nyakonlttyintik egy kisebb talaktssal. A 600-asok forradalmban a Kawasaki volt az els ttrs, 2003-ban fordtott teleszkpot s radilis fkeket szerelt a ZX-6R-be. A Suzuki kvette 2004-ben, s mindkt drga alkotelemet felrakta a GSX-R600-ra. gy megrtk azt a napot is, hogy a kisebb gyrtk hatsra kellett a legnagyobb japn motorgyrnak lpni, s a kt vvel ezeltt bemutatott CBR600RR-t knytelen volt felszerelni a piac diktlta extrkkal.
gy kapott 41 mm-es belscs tmrj fordtott teleszkpot az eddigi, 45 mm-es hagyomnyos tel helyett, ami ugyan teljesen hibtlanul mkdtt, de ht az j idk szele elfjta. Hasonlkppen kicserltk a ngydugattys els fkeket radilis munkahengerekre, a Hondhoz mltan Tokicra, br a tbbsgtl eltren a ffkhenger nem lett radilis.
Mdostottk a szvrendszert, de ahelyett, hogy belltak volna a sorba, s nagyobb injektorral ksrleteztek volna, a Honda a hengerfejbe kukkantott be s a szvcsatornkat dolgozta t. Matekoztak mg egy kicsit az elektronikn is, gy aztn megersdtt a kzptartomny, amit a leginkbb brltak a 2003-as, 2004-es modelleken. A cscsteljestmny ugyan mit sem vltozott, de a teljestmny s nyomatkgrbe alakja mgis.
A CBR msik hinyossga a slya volt. Az elz modell, majd 10 kilval nehzkesebb volt konkurenseinl, gy a Honda ditra fogta a hatszzas raktt. Mg mindig nem a legknnyebb kategrijban, de slyfeleslege mr alig tesz ki egy ktliteres dts palackot.
Az alumnium vz ltszlag semmit sem vltozott, mindazonltal az j alkotrszeknek ksznheten knnyebb lett msfl kilval. A fejlesztsi projektvezet, Hitoshi Akaoka elmondsa szerint az ntvny falvastagsgt azokon a pontokon vkonytottk, ahol ez a mvelet a vz merevsgt nem befolysolja, gy lett knnyebb, de a beavatkozs mgsem ment a szilrdsg rovsra. Akaoka leginkbb a 4,5 kilogrammos slycskkentsre bszke. Itt nhny gramm, ott nhny deka, s gyorsan sszejn a klnbzet.
Az alumnium segdvz 470 grammot, a kzpre felhzott s az ls alatt kivezetett kipufog 570 grammot vesztett. Az j lengvilla 125 grammal knnyebb. A hts rugstag rvidebb s knnyebb lett, az elfesztst lltja aclrl alumniumra vltott. Emellett az egyszerstettk a htsrsz-ls egysget, knnyebbek lettek a tengelyek, az oldalsztender bilincse, a fogaskerekek, a lbtartbilincsek s a lncfeszt, valamint az j teleszkphoz tervezett kormnykifli is.
Nem tl szemet szr mdon, de a motor idomzata is vltozott. A manyagok formja egyrszt a CBR1000RR, msrszt a MotoGP-s RC211V-vonsait tvzik, az RR csaldra jellemz pofikval. Az elz modelltl leginkbb elejben, gy a fent emltett teleszkpokban s fkekben tr el, de a javtott kiads mlyebbre is blint. Mindezek ellenre elgg hasonlt a rgire, a mszerezs azonban j. A szpsges keskeny mszerfal szp pldja a fogykrnak. Nagy fordulatszmmr terpeszt a kzepn, minden msrl kt LCD kijelz tjkoztat, gy a temprl, a benzinmennyisgrl, a htfolyadk hfokrl, a megtett kilomterekrl, stb. Azonban hiba a versenyplykra kihegyezett megjelens, a CBR600RR-en nincs kridszmll.
Az idei szezon taln legszebb napjait tltttem a CBR600RR nyergben, kivteles szerencsnkre meleg napok kszntttek rnk a teszt ideje alatt. A 2005-s CBR-hez fejlesztett Dunlop D218s gumik melegtsvel nem kellett sokat veszdni. Elszr is knnyebb, mint a 2004-es modellre szerelt D208, s knnyebb gumival pedig jobban gyorsul, jobban kanyarodik s knnyebben ll meg a motor.
A 2003-as RR hajlamos volt kicsit mszklni kanyarban, a versenyplys teszteken rendre lgynak titulltk a rugzst. Persze ebbl norml utcai hasznlat sorn semmi sem volt rezhet. Az j kiads eleje a fordtott teleszkpokkal sokkal stabilabb lett, termszetesen minden paramter llthat. Br a fordtott teleszkp esetben a rugzatlan tmeg kisebb, egszben tbbet nyom, mint a hagyomnyos teleszkp. Hogy minl kisebb legyen ez a hats, a 45-s tavalyi helyett vkonyabb, 41 mm-es bels szrakat kapott.
Nagysebessg egyenesfutsval a CBR600 mindig is lenygztt, hihetetlenl kiszmthatan viselkedik akkor is, ha kkemnyen bnunk a fkekkel. De a stabilitsnak ra van. A gyors irnyvltsokra (a ZX-6R-hez, vagy a GSX-R600-hoz kpest) nagyobb ervel kell rvenni a Hondt, hiba no, nem akartk felldozni a kanyarods oltrn a stabilitst. Htul a masszv alumnium lengvilla - ami szintn j - igazn bizalomgerjeszt ltvny, szerencsre nem takarja ki a kipufog.
Az j fkek rzsre nagyon hasonlak a ZX-hez, csak knnyebben adagolhat az er. A tavalyi CBR fkereje is igazn lenygz volt, m az jdonsg fktl tbb visszajelzs rkezik, sokkal direktebb, gy jobban kontrolllhat. A fktrcsa ugyanaz a 310 mm-es, mint tavaly.
Menet kzben a legszembetnbb vltozs, hogy nincs a rgi lyuk a 5-6000-es fordulatszm krl, ahol a msodik injektorsor tmadsba lendl. Sokkal egyenletesebben hz. A msik, hogy a 2005-s CBR600RR olyan, mintha mindent egy picivel gyorsabban csinlna, legyen az gyorsts, fkezs, vagy dntgets egyik oldalrl a msikra.
Az ls elgg magas s a kormny elgg alacsony, de minden kzre ll. Vrosban ez az elre terhelt lspozci nem tl j, de minden megvltozik, ha nylt orszgtra rnk. Az alacsony plexi gondoskodik arrl, hogy menet kzben elegend friss leveghz jussunk, st kicsit tbbrl is. Picinyke termettl eltekintve kitesz magrt. A gyr szerinti vgsebessge 264 km/h, amit most nem tudtunk megtapasztalni. Hatodikban 6800-as fordulatnl 130 km/h-val haladunk, 8000-nl mr 160-nal. A teszt alatt 7,8 literes fogyasztst mrtnk, ami kategrijra jellemz adat.
CBR600RR-t ne a hossz trk szerelmesei vegyenek. A manyag tankbortsra gysem lehet rrakni a mgneses tanktskt. Az ls alatt elvezetett kipufog miatt iszony kicsi az ls alatti rakodhely trolkapacitsa, egy fonnyadt saltalevlnl tbbet nem igen lehet benne trolni, radsul az utaslssel egyetemben igen csak felmelegti a kipufog.
Vgl is van-e drmai klnbsg a 2004-es s a 2005-s modell kztt Rlve szinte ugyanaz, a slycskkents hatst rezni pedig mg nehezebb. Mozgkonyabb, knnyebb vele az irnyvltoztats, ami fleg nagy tempnl mutatkozik meg. A 2005-s knnyebben kezd el hzni. Lass manvereknl is kezesebb az j modell, kisebb a fordulkrnek sugara. Nagyon knny vele gyorsan motorozni, semmi frusztrl instabilits vagy kgyzs.
A vltoztatsok magukrt beszlnek, de mindezeket az nyencsgeket meg kell fizetni. Hatszzas kategriatrsai kzl csak a Yamaha drgbb. Mieltt azonban dntenl, nzd vgig a rszleteket! A precz kidolgozottsg a knyesebbeket biztos meggyzi, de ha notrius perecel vagy, akkor gondolom, ez nem szmt annyira.
Mszaki adatok: Motor: vzhtses, ngytem, 16 szelepes, DOHC, soros ngyhengeres Lkettrfogat: 599 cm3 Furat x lket: 67 x 42,5 mm Kompressziviszony: 12:1 Max. teljestmny: 113 LE 13 000 1/min-nl Max. nyomatk: 66 Nm 11 000 1/min-nl Keverkkpzs: PGM-DSFI elektronikus zemanyag-befecskendez Toroktmr: 40 mm zemanyagtank trfogata: 18 liter (3,5 liter tartalk) Kuplung: olajfrds, tbbtrcss, spirlrugkkal Kuplung mkdtetse: mechanikus, bowdenes Vlt tpus: hatfokozat Vghajts: 525-s O-ringes lnchajts Vz: alumniumntvny hdvz Futm ell: 41 mm-es teljesen llthat HMAS teleszkpvillk, 120 mm rugttal Futm htul: Pro-Link felfggeszts, gztltses klntartlyos csillaptval, llthat rug-elfeszts s hz- s nyomcsillapts, 130 mm rugttal Kerekek: reges-keresztmetszet hromklls alumniumntvny Kerkmret ell: 17M/C x MT3,50 Kerkmret htul: 17M/C x MT5,50 Gumimret ell: 120/70 ZR17M/C (58W) Gumimret htul: 180/55 ZR17M/C (73W) Fk ell: 310 x 4,5 mm-es hidraulikus duplatrcsafk ngydugattys radilis fknyergekkel, sz trcskkal s szinterfm bettekkel Fk htul: 220 x 5 m-es hidraulikus trcsafk egydugattys fknyereggel s szinterfm bettekkel Mretek (HxSzxM): 2010 x 690 x 1115 mm Tengelytv: 1395 mm Villaszg: 24 Utnfuts: 95 mm Fordulkr sugara: 3,2 m lsmagassg: 820 mm Szabadmagassg: 130 mm Szraz tmeg: 163 kg
|